In dit artikel wil ik dieper ingaan op het vinden van winnende producten voor je dropshipment business of het verkopen via bol.com (dan wel met eigen voorraad). Ik wil in het bijzonder ingaan op 4 factoren waar een goed winnend product aan moet voldoen.

dropshipment-product-breakdown

De breakdown van een winnend dropshipment product

Waar moet nu echt een winnend product aan voldoen? Wees vooral kritisch bij het zoeken naar een nieuw winnend product. Te vaak denk je te snel; dit is het product! Maar wees geduldig en blijf goed zoeken. Deze breakdown heb ik gemaakt aan de hand van mijn eigen ervaring. Voldoet jouw gevonden product hier niet aan? Steek er geen energie in en ga verder met zoeken.

De breakdown van een goed product is als volgt:

1. Probleem oplossend;
Zolang je product een probleem oplost, zal er altijd vraag zijn en blijven naar het product. Dit punt is naar mijn idee echt essentieel zodat je altijd vraag blijft houden (en dus kan blijven verkopen). Een goed voorbeeld van een probleem oplossend product zijn “dieet” producten. Maar pas wel op met de niche “dieet” op facebook, daar zijn ze heel streng in met betrekking tot adverteren.

2. Weinig aanbod
Je wilt geen product verkopen die eenvoudig in de fysieke winkel te krijgen is. Want als mensen hetzelfde product gewoon in de winkel op de hoek kunnen halen, dan zullen ze het daar gegarandeerd eerder halen dan in jouw online webshop. Producten die veel mensen nog niet eerder hebben gezien werken het allerbeste.

3. Wauw factor
Om een product echt schaalbaar te maken moet het product echt de wauw factor hebben. Dit geldt vooral voor dropshipment. Aangezien je met dropshipment veel meer de push marketing gebruikt. Met Bol.com heb je veel meer te maken met pull marketing (mensen moeten op je product zoeken). Met dropshipment zal je veel adverteren op social media en moet gelijk de aandacht pakken van de bezoeker. Laat de wauw factor dan echt goed naar voren komen mocht je met video ads aan de gang gaan.

4. Goede marge
Last but not least is goede marge. Wij streven zelf altijd naar een x3 prijs regel. Oftewel; als we het product voor 10 euro inkopen, dan verkopen we het voor 30 euro. Dit alles om genoeg over te houden als we alle ads en commissies ervan af trekken. Doe goed onderzoek of het product al te koop is en voor welke prijs. Kijk goed naar je inkoopprijs en wellicht kan je daar nog goede afspraken over maken. Elke euro die je al wint bij inkoop, is al meegenomen. Veel ondernemers zeggen ook juist dat daar het geld wordt verdient; bij de inkoop van het product. Schroom dus niet om goed te onderhandelen (dit moet je absoluut doen!).

Succes met zoeken!