Je kunt met Online Marketing kanalen invloed uitoefenen op het aantal fysieke offline winkelbezoeken. Vooral als je organisatie als doel heeft om meer fysieke winkelbezoekers te krijgen dan is het store visit rapport in Google Analytics een essentieel onderdeel. Maar hoe werkt Google Store visits nu precies en hoe maak je deze winkelbezoeken nu zichtbaar in Google Analtics?

google_analytics_store_visits_report

Store Visits, hoe werkt het precies?

Op basis van GPS, WiFi, Google Navigatiedata, IP-carriersignalen, gebruikersgedrag, surveys en locatiehistorie kan Google inzichtelijk maken of iemand de winkel heeft bezocht. Google claimt zelfs dat het voor 99% zeker weet of iemand de winkel heeft bezocht of niet. Bijna eng he?

Als iemand jouw website heeft bezocht en binnen 30 dagen de fysieke winkel heeft bezocht telt als een store visit in Google Analytics. Dit wordt ook met terugwerkende kracht bijgewerkt. Bij search ads wordt een bezoek aan de winkel gemeten nadat iemand op de ad heeft geklikt. Bij YouTube en banners wordt een winkelbezoek gemeten als iemand minimaal 1 sec en 50% heeft gezien en vervolgens de winkel heeft bezocht.

Store Visits vereisten

Helaas is dit rapport nog niet voor iedereen beschikbaar (is nog in beta versie). Daarnaast dien je ook aan een paar vereisten te voldoen van Google (link naar Google documentatie).

Algemene vereisten

  • In bezit zijn van een Google Analytics, Google Ads en Google My business account.
  • Je moet meerdere fysieke winkels hebben in het land die in aanmerking komen voor deze functionaliteit
  • Je winkel moet grote aantallen winkelbezoekers al hebben om aan websiteverkeer toe te schrijven

Google Analytics vereisten

  • Google Signalen moet geactiveerd zijn (link)
  • De Google Analytics property moet gekoppeld zijn aan minimaal 1 Google Ads account dat teven locatie extensies bevat van Google My Business
  • Tevens dienen alle Google Ads acounts die zijn gekoppeld deze locatie extensies bevatten

Google Ads vereisten

  • Minimaal 90% van de gekoppelde locatie moeten geverifieerd zijn in Google My Business
  • De locatie extensies moeten actief zijn in het Google Ads account

Store Visits opzetten in Google Analytics

Als je aan alle vereisten voldoet, dan moet je het volgende doen:

  1. Activeer Google Signals voor het Google Analytics property waar je de store visits in wilt zien
  2. Het Google Analytics property dient gelinkt te zijn aan een Google Ads account met locatie extensies die geactiveerd zijn
  3. De locatie extensies in het Google Ads account dienen overeen te komen met de locatie extensies in het Google My Business account

Waar kan ik het Store Visit rapport vinden?

Het kan tot wel 3 dagen duren voordat het Store Visit rapport zichtbaar wordt in je Google Analytics view. Het kan tot wel 60 dagen duren nadat je Google Signals hebt geactiveerd om echt actuele winkelbezoeken te zien. Om te kijken of het rapport al beschikbaar is in Google Analytics, ga naar Conversions > Store Visits (onze GA staat in het Engels).

store-visits-google-analytics-1

Eenmaal in het rapport, zie je 3 secties; Overview, Channels en Location. In de Overview sectie kan je het volgende bekijken:

  1. Store Visits: gedefinieerd als het aantal bezoeken naar de winkel die zijn gestart op de website en de fysieke winkel binnen 30 dagen hebben bezocht. Hou er rekening mee dat de data met terugwerkende kracht kan worden aangepast aangezien het dus rekening houdt met 30 dagen bezoek tijd.
  2. Store Visit Rate: gedefinieerd als het aantal winkel bezoeken gedeeld door het aantal sessies in totaal
store-visits-google-analytics-2

In de Channels sectie kan je dieper kijken naar de marketing kanalen en welke hoeveel winkelbezoeken oplevert (inclusief store visit rate). Dit kan je heel goed gelijk een idee geven welk kanaal de meeste winkelbezoeken genereert.

store-visits-google-analytics-3

In de laatste sectie Locations kan je analyseren waar de winkelbezoeken vandaan komen. Dit rapport kan je hetzelfde gebruiken als het Geo rapport in Google Analytics.

store-visits-google-analytics-4

Super mooi dit toch? Dit kan je als organisatie echt goed verder helpen om meer omnichannel te sturen. Erg benieuwd wat jullie inzichten zijn en of jullie verder nog tips hebben om dit rapport te gebruiken.