Van de maar liefst meer dan 200 Google-ranking factoren die we kennen, welke zijn dan nu eigenlijk de belangrijkste? Hier is onze lijst.
De SEO-community is altijd op zoek naar nieuwe ranking factoren en we hebben er tot nu toe meer dan 200 ontdekt. Maar dat zijn ze zeker niet allemaal. Er kunnen er nog wel honderden meer worden gebruikt door Google. Gelukkig hoeven we daar niet allemaal aan te werken. De meeste hebben nog weinig invloed op SEO. Hier is onze definitieve lijst van de Google-ranking factoren, waarvan wij denken dat deze jouw zoekmachineoptimalisatiestrategie kunnen maken of breken.
SEO Ranking Factoren
1) Backlinks
Hoewel Google van plan is om in de toekomst af te stappen van backlinks, blijven deze de belangrijkste ranking factoren voor jouw pagina’s. Jouw links moeten afkomstig zijn van verschillende websites met een hoge autoriteit die vergelijkbaar zijn met de jouwe. Bovendien zeggen sommige Google-experts dat frisheid, onderwerp gerelateerd en veel verkeer ook belangrijke backlink-metrics kunnen zijn.
2) Semantisch optimalisatie
Jouw SEO-pagina moet een passende hoeveelheid relevante zoekwoorden, entiteiten en afbeeldingen bevatten voor de lengte van de content. De pagina moet niet alleen ‘gevuld’ zijn, zoals in de oude dagen van SEO, maar het moet eerder een natuurlijk klinkend verhaal zijn (die relevant is en waarde toevoegt) die in een informatieve stijl is geschreven.
3) HTML-tags
HTML-tags vertellen Google welke stukken van jouw content het belangrijkst zijn. De titel- en metabeschrijvingstags zijn wat gebruikers zien in de zoekresultaten – schrijf ze als een sleutelwoordrijke promo. Koppelingstags (H1-H6) splitsen jouw content op in secties – ze moeten ook trefwoorden bevatten en in een informatieve stijl worden geschreven. Tot slot wordt alt-tekst gebruikt om afbeeldingen te beschrijven voor zoekmachines en moet deze worden ingevuld als je wilt verschijnen in de zoekresultaten van afbeeldingen.
4) Core Web Vitals
Core Web Vitals zijn de nieuwste gebruikerservaringscijfers die binnenkort zullen uitgroeien tot belangrijke Google-ranking factoren. De statistieken meten de eerste indruk die de gebruiker krijgt bij het bezoeken van een pagina. Specifiek, hoe snel het laadt, hoe snel het interactief wordt, en hoe stabiel de layout is. Nu is het belangrijk om op te merken dat de vitale functies nog geen officiële Google-ranking factoren zijn. Maar dat zullen ze zeker wel worden, dus het is het beste om de resterende tijd te gebruiken om ze in de juiste vorm te krijgen.
5) Gebruikersgedrag
Er is veel onzekerheid in de SEO-community over de vraag of Google daadwerkelijk gebruik maakt van gedragsstatistieken om pagina’s te rangschikken. Google zegt dat dit niet het geval is, maar er is behoorlijk overtuigend bewijs dat dit misschien wel het geval is.
De statistieken waar we het over hebben zijn de click-through-rate (CTR), bounce rate, hoeveel pagina’s per sessie bekeken en sessieduur. Om jouw prestaties op het gebied van gebruikersgedrag te controleren kan je Google Analytics gebruiken
6) Structured data
Er zijn duizenden tags om uit te kiezen, en ze kunnen Google elk klein detail over jouw content vertellen. Gestructureerde gegevens kunnen worden gebruikt om auteurs, beoordelingen, productkenmerken, locaties en nog veel meer te taggen. En het kan wonderen doen voor jouw SEO – maak koppelingen tussen entiteiten, zet je locatie vast en verbeter jouw zoekfragmenten met rijke elementen:
7) Google My Business
Het claimen, optimaliseren en onderhouden van jouw Google My Business vermelding is het belangrijkste wat je kunt doen voor jouw lokale SEO. Het helpt jouw bedrijf te vestigen als een entiteit, wat op zich al een grote aanwinst is voor jouw SEO. Nog belangrijker is dat het jouw lokale zoekprestatie omhoog schiet. Zodra je een advertentie maakt, komt deze in aanmerking voor het lokale bedrijfspanel en Google maps, waardoor jouw bedrijf wordt opengesteld voor zoekers in de buurt:
8) Mobiele optimalisatie
Mobile-first indexering is volledig uitgerold. Google heeft aangekondigd dat vanaf september 2020 alle websites zonder uitzondering worden beoordeeld op hun mobiele versie, niet op de desktopversie. Dus als je wilt dat jouw website een kans krijgt om in de zoekresultaten te worden opgenomen en goed te scoren, moet je ervoor zorgen dat de website is ontworpen voor mobiele gebruikers.
Tot slot
Het is belangrijk om het steeds veranderende Google-algoritme in de gaten te houden. Sommige ranking factoren, zoals trefwoorden en backlinks, verliezen geleidelijk aan belang. Andere ranking factoren, zoals gebruikerservaring en semantische optimalisatie, nemen hun plaats in. Voorlopig is de bovenstaande lijst echter een vrij solide selectie van tactieken om toe te voegen aan jouw SEO-strategie.
Bron: searchengineland.com
Geef een reactie