In de Dropshipping business adverteert bijna 95% op platformen zoals Facebook en Instagram. Soms ook nog een beetje op Google, mocht dat interessant zijn. Maar heb jij ooit gekeken naar de mogelijkheden van Pinterest voor je dropshipping business?
Wellicht moet je daar eens verandering in brengen. Want je moet Pinterest niet onderschatten om in te zetten voor je business.
Je kunt Pinterest op 2 manieren inzetten voor dropshipping. Ten eerste kan je betaalde advertenties inzetten. Maar ten tweede kan je het ook gewoon gebruiken om je dropship business organisch te laten groeien.
In dit artikel gaan we je alle informatie geven die nodig zijn om je dropship business te promoten met Pinterest, zowel organisch als met betaalde advertenties.
Waarom gebruiken mensen Pinterest
Pinterest is een social platform gebouwd op mooie en makkelijke te delen content/afbeeldingen. De grootste reden dat mensen Pinterest gebruiken is dat ze op zoek zijn naar inspiratie en ideeën voor hun interesses en hobby’s.
Wanneer mensen een idee hebben die ze graag willen delen, kunnen ze een pin (afbeelding) maken dat gevonden kan worden door andere gebruikers. Het beste van een Pin is dat je een link kan toevoegen, wat weer kan zorgen voor extra verkeer naar jouw webshop.
Pinterest groeit elke maand erg hard, maar het komt nog steeds niet in de buurt van de maandelijkse gebruikers van Facebook of Instagram. Des te belangrijker is het om te kijken welke doelgroep er op Pinterest actief is.
Welke niches werken het beste op Pinterest
Voordat we gaan kijken welke niches het beste werken op Pinterest, is het goed om eerst nog even te kijken wat voor soort mensen Pinterest precies gebruiken.
Rond de 71% van de wereldwijde Pinterest gebruikers zijn vrouw. En dat betekent dus dat 29% man is van de Pinterest gebruikers. Van de 71% procent van de vrouwelijke Pintereset gebruikers is ongeveer 83% in de leeftijd van 25 en 54 jaar.
Als je naar deze cijfers kijkt dan is het heel verleidelijk om Pinterest alleen te gebruiken als je een vrouwelijke doelgroep hebt. Maar Pinterest heeft ook gerapporteerd dat 40% van de vaders die in Amerika wonen ook Pinterest gebruiken. Zij zijn voornamelijk op zoek naar dingen die zij kunnen gebruiken voor hun vaderschap.
93% van de Pinterest gebruikers geeft aan dat ze van plan zijn om via het platform een aankoop te doen.
– bron: Pinterest
Voor sommige businesses is dit een regelrechte goudmijn. Adverteren op Pinterest is nog niet heel populair en dat betekent weinig concurrentie.
Je zult het meeste succes hebben als je in een niche zit waar veel opgezocht wordt op Pinterest. Hoe populairder hoe beter natuurlijk.
Wat zijn de meest populaire interesses op Pinterest:
- Mode en beauty
- Eten
- Auto’s
- Decoratie in huis
- Reizen
- Antiek
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je niet actief bent in 1 van deze niches dat je geen goede resultaten kunt halen op Pinterest. Je zult alleen wat creatiever moeten zijn om goede resultaten te behalen.
Betaald adverteren op Pinterest
Net zoals op andere social media platformen, heb je ook op Pinterest de mogelijkheid om op te adverteren. Het betaald adverteren op Pinterest staat ook bekend als Promoted Pins. Deze werken ook op basis van een veilingsysteem, zoals veel andere advertentiesystemen.
Het maken van een advertentie op Pinterest lijkt veel op de manier hoe je een advertentie op Facebook maakt. Als je daarmee al bekend mee bent, dan zal je het Pinterest advertentie systeem binnen no-time door hebben.
Waar verschijnen Promoted Pins
Het is goed om te weten dat Promoted Pins op 2 verschillende plekken tevoorschijn kunnen komen. Deze worden vertoond bij verschillende acties die worden gedaan op het platform.
Pinterest feed
De Pinterest feed werkt eigenlijk bijna hetzelfde als de Instagram Explore Pagina. Pinterest zal je afbeeldingen tonen gebaseerd op je gedrag op het platform en welke Pins je al hebt opgeslagen. Jouw Promoted Pin zal dan tussen deze afbeeldingen komen te staan.
Zoek resultaten
Hier zal jouw Promoted Pin tussen de zoekresultaten komen te staan als de bezoeker op een bepaald onderwerp zoekt. Dit kan natuurlijk ook super waardevol zijn omdat de bezoeker dan echt op zoek is naar iets en jij daar dan tussen staat.
Organisch scoren op Pinterest
Veel dropshippers en andere webshop eigenaren zullen Pinterest gebruiken in combinatie met betaalde advertenties. Voor hun is dit een snelle manier om te kijken of Pinterest interessant genoeg is qua kosten/omzet.
Maar vergeet niet… Pinterest is een platform gebaseerd op het delen van mooie en interessante afbeeldingen in een community. Als jij de persoon/autoriteit gaat worden wie deze content juist deelt, dan zal je een constante stroom van mensen krijgen die jouw pins bekijken.
En met Pinterest je kunt een website link toevoegen aan de pin
Dat is wat Pinterest een super goede tool maakt om jouw webshop organisch te laten groeien. Oftewel werken aan de lange termijn strategie met ‘gratis’ bezoekers.
Je merk bouwen op Facebook of Instagram is steeds moeilijker aan het worden. Heel veel concurrentie en omdat het organisch bereik wordt dichtgeschroefd moet je wel adverteren om bereik te houden.
Ons Advies
Na het lezen van dit artkel hebben we je hopelijk wat meer inzicht gegeven hoe jij Pinterest kunt gebruiken voor je dropship business of webshop. Dat het sowieso interessant kan zijn om je hier meer op te gaan focussen in plaats van waar iedereen al actief op is (facebook en instagram).
Heel benieuwd of jij al Pinterest gebruikt voor je business en of jij al goede resultaten hebt geboekt. Drop het in de comments.
Geef een reactie