Iedereen begrijpt dat als je niet een goede SEO geoptimaliseerde website hebt, je ook niet goed zult gaan scoren in Google. Je website moet gewoon aan wat basis richtlijnen voldoen om goed opgenomen te worden door de verschillende zoekmachines. Maar pas op; ook al is je website SEO geoptimaliseerd dan ben je er nog niet!

De meeste mensen vergeten een belangrijke vervolgstap in het SEO proces; het linkbuilden! Het is altijd een onderdeel dat op de laatste plek komt (en terecht want je moet pas linkbuilden als je website helemaal klaar en relevant is) maar daardoor niet minder van belang; het is oh zo belangrijk voor een betere positie in Google.

Wat is linkbuilden?

Linkbuilden (oftewel linkopbouw) is het verzamelen van links vanaf andere websites naar jouw eigen website. Als andere websites een link opnemen naar jouw website dan wordt dat een ‘backlink’ genoemd. Vroeger was linkbuilden het meest essentiële deel van SEO, dat was het enige wat echt telde voor Google. Google ging er destijds van uit hoe meer links naar jouw website wezen dat je wel belangrijk moest zijn en dus een hogere ranking. Tegenwoordig heeft Google een hele algoritme ontwikkeld waarvan linkbuilden nu een onderdeel is (maar nog wel belangrijk!).

Tips voor linkbuilden

– Kijk eens waar je concurrenten staan vermeld
– Hoe waardevoller en relevanter je website, hoe eerder mensen een link naar je website opnemen (wellicht zelfs zonder al te vragen)
– Meldt je website alleen aan bij relevante websites (die gerelateerd zijn aan hetzelfde onderwerp)
– Hoe hoger de PageRank van de website die naar jouw linkt, hoe beter
– Zorg niet alleen voor links naar je homepage maar ook naar andere pagina’s
– Zet links in je social media profielen naar je website
– Doe het liefst niet aan linkruilen, alleen een link naar jouw website is beter (mochten ze dit toch perse willen, stel dan desnoods voor om met een andere website daarheen te linken, dat is voor beiden beter)
– Het liefst moeten de links wel ‘do-follow’ links zijn naar je website. Dat betekent dat de links worden gelezen door Google. Als een externe jouw website als ‘do not follow’ link markeert dan zegt die als het ware tegen Google “lees deze link maar niet” en verliest de link naar jouw website zijn kracht.
– Als je een aanvraag doet om jouw link te plaatsen zorg ervoor dat de link een goede naam heeft (bij voorkeur keywoorden waar je op gevonden wilt worden). Met mijn website http://iphoneabonnement.nl zou dat het er als volgt uit gaan zien: iPhone abonnement
– Hou in een Excel bestand bij waar en wanneer je een link hebt aangemeld. Zo voorkom je dat je 2x een link aanmeld en kan je regelmatig checken of je al geplaatst bent.

Pas op voor een Google Penalty. Zolang je niet buitensporig gaat gedragen dan zal dit ook niet gebeuren maar hou netjes. Als Google er bijvoorbeeld achterkomt dat je backlinks hebt gekocht dan zal je een Google Penalty krijgen en ben je verder van huis…

Voorbeelden van linkbuilden

Je website zal zoveel mogelijk toegevoegd moeten worden aan verschillende websites. Het liefst aan pagina’s die zelf ook een hoge PageRanking hebben. Dit zal ervoor zorgen dat de PageRanking zal toenemen. Er zijn verschillende soorten websites waaraan de website toegevoegd kan worden, onder andere:

– Startpagina’s
– Fora
– Prikborden
– Blogs
– Social Media
– Persberichten

Startpagina’s en startkabels
Startpagina is een linkpagina, een website die in de kern bestaat uit een verzameling hyperlink’s, verdeeld over vele “dochter”-pagina’s. Een eenvoudige manier om een betere PageRanking te krijgen, indien je wordt toegevoegd! Meldt je website wel alleen aan bij relevante dochter startpagina’s en geef een motivatie waarom jouw website van toegevoegde waarde is.

Zo heb ik websiteacademie.nl bijvoorbeeld aangemeld bij de internet marketing blogs startpagina onder de rubriek ‘Internet Marketing Blogs NL’.

Fora
Een internetforum of discussieforum bestaat uit digitale publieke discussie-pagina’s. Vooral branche relateerde forums kunnen erg interessant zijn. Om je expertise te tonen zal dit juist gaan zorgen voor naamsbekendheid en daardoor eventuele bezoekers.

Prikborden
Prikborden zijn over het algemeen een onderdeel van een startpagina. Hier kunnen bezoekers een bericht plaatsen voor andere bezoekers. Zorg ook hier wel voor een relevant bericht en ga niet roekeloos SPAM versturen, de beheerder zal dit gegarandeerd afhalen. Als je bijvoorbeeld een gratis product hebt dan kan je hier wel naar toe verwijzen.

Blogs
Een weblog of blog is een website waarop regelmatig – soms meermalen per dag – nieuwe bijdragen verschijnen en waarop de geboden informatie in omgekeerd chronologische volgorde (het nieuwste bericht verschijnt als eerst) wordt weergegeven. Je dient meestal een account nodig te hebben om te reageren. Serieuze reacties worden meer gewaardeerd dan puur SPAM, hou hier rekening mee.

Een interessante blog om te reageren als eigenaar van websiteacademie.nl zou bijvoorbeeld internet marketing blog kunnen zijn.

Social Media
Als je actief bent op Internet dan ben je meestal in het bezit van of een Facebook account of Twitter account of wellicht allebei. Linkbuilden gaat ook niet alleen om het vergaren van links maar ook het vergaren naamsbekendheid. Daarnaast kan het natuurlijk ook geen kwaad op je website op een goede plaats in je Social Media profiel te zetten.

Persberichten
Naast het plaatsen van puur je link kan je ook gaan voor het plaatsen van een persberichten op verschillende nieuwswebsites. Zo heb je voldoende websites waar je gratis een persbericht (verwerk hier natuurlijk wel je link in) op kunt plaatsen. Een persbericht moet wel echt goed geschreven zijn of van toegevoegde waarde zijn. Alleen in je persbericht zetten dat je een nieuwe website hebt als hovenier zal niet geplaatst worden.

Mocht jij meer goede tips hebben voor het linkbuilden, deel ze dan met ons. Het delen van kennis is erg belangrijk en maakt ons allen veel sterker.

Succes!