Je wilt een website starten, maar twijfelt welke domeinnaam je het beste kunt nemen in verband met de vindbaarheid in Google? Indien je eigen bedrijf begint is dit misschien niet zo belangrijk als je bijvoorbeeld een website begint in de affiliate marketing branche. Als je een domeinnaam hebt waar veel opgezocht wordt en ook nog in de top 5 resultaten van Google staat, dan kan dat heel waardevol zijn! Een goede tool om te kunnen bepalen of er gezocht wordt op de keywords is Google Trend (vroeger bekend als Google Insights for Search).

Website: http://www.google.com/trends/

Met Google Trends krijg je inzicht in zoekvolume patronen in specifieke regio’s, categorieën en periodes. Met andere woorden je krijgt meer inzicht in het zoekgedrag van Google gebruikers. Je kunt Google Trends gebruiken voor de volgende doeleindes:

– Vergelijken van termen/zoekwoorden
– Geografische herkomst bepalen
– Gerelateerde zoekwoorden bekijken
– Populariteit zoekwoorden meten

Vergelijken van termen/zoekwoorden
In ons voorbeeld gaan we verschillende merken telefoons met elkaar vergelijken. We vullen deze onder elkaar in tussen “”. Dat betekent dat we willen vergelijken dat mensen alleen het woord tussen “” hebben ingevoerd en niet een of andere afgeleiden daarvan. Met de filter eronder kan de gebruiker filteren op land, subregio, categorie en periode.

Zoektermen vergelijken binnen Google Trends

Als de gebruiker op [Zoeken] heeft geklikt dan zal onderstaande grafiek worden getoond. Deze grafiek geeft NIET het exacte aantal bezoekers van een keyword weer, dit is om een indicatie te krijgen ten opzichte van andere keywords. Als je bijvoorbeeld weet dat er op het woord “apple” veel wordt gezocht en je ziet dat “Samsung” bijna hetzelfde is dan zegt dat dus dat er op “Samsung” ook veel wordt gezocht.

Grafiek zoektermen vergelijken Google Trends

Geografische herkomst bepalen
Indien relevant kan je aan de hand van onderstaande kaart kijken waar de meeste bezoekers vandaan komen. Dit kan bijvoorbeeld relevant zijn als je flyers hebt uitgedeeld en wilt meten of dat ook een positief effect heeft gehad in de betreffende regio (dan wel zoeken op je website naam in plaats van zoekwoorden)

Geografische herkomst bepaling

Gerelateerde zoekwoorden bekijken
Google Trends geeft je ook inzicht in gerelateerde populaire zoekwoorden. Dit kan je helpen om te zien welke zoekwoorden nog meer interessant zijn en goed op gezocht worden.

Verwante zoektermen Google Trends

Populariteit zoekwoorden meten
Wat ook een erg goede functionaliteit van Google Trends is om te kijken wat sterk opkomende zoekwoorden zijn. Hiermee kan er achterhaald worden of zoekwoorden ineens sterk aan populariteit winnen.

Opkomende zoekwoorden Google Trends

Tip1: Als blijkt dat het domeinnaam nog vrij is, Google dan de zoekwoorden nogmaals, zodat je kunt zien wie jouw concurrenten zijn. Dit kan je een idee geven hoe groot jouw kansen zijn om binnen de top 5 te komen.

Tip2: Als blijkt dat je een goed domeinnaam in handen hebt, claim dan ook de .com en .net extensies hiervan. Hierdoor blijf je de concurrent een stap voor.

Tip3: Probeer de volgende tool ook eens: https://adwords.google.com/o/KeywordTool. Als je bijvoorbeeld eens op iPhone zoekt krijg je ook andere woorden met iPhone waar veel op gezocht wordt. Deze domeinnamen zijn misschien wel vrij…

Voor meer informatie over het kiezen van domeinnaam, zie mijn gratis ebook “Wegwijs in WordPress