Het is een ongeschreven regel dat je moet proberen te zorgen dat bezoekers van je website binnen 3 klikken bij hun doel zijn. Als de bezoekers meer dan 3x moeten klikken dan zullen ze afhaken en ben je een potentiële klant kwijt. Want dat betekent dat de bezoeker zijn informatie niet kan vinden en verder op zoek gaat naar de informatie.

De 3 klikken regel wordt niet keihard ondersteunt door onderzoeken maar denk maar eens na… hoe lang blijf jij op een website om je informatie te zoeken? Ook al is het niet door onderzoek onderbouwd is het wel slim om bij het ontwerpen van je website hier rekening mee te houden. Dit houdt het zowel voor je jezelf, Google en de bezoeker overzichtelijk.

Affiliate marketing

Zelf ben ik veel actief geweest in de affiliate marketing, alles draait eigenlijk om het doorsturen van de bezoekers naar de verschillende webwinkels. In affiliate marketing is 95% puur gericht op 1 of 2 keywoorden om zo hoog mogelijk in Google te komen. In deze tak van sport merk je dat alles is gericht op het doorsturen van de klanten en bij wijze van spreke hoeft de klant geen eens meer te klikken (om al doorgestuurd te worden). Dat is de tegenovergestelde wereld…

Als je een website hebt met 1 pagina met alleen maar banners moet je ook niet verwachten dat klanten terugkomen of een groot percentage van je bezoekers daadwerkelijk op een banner klikt. Bezoekers zijn op zoek naar informatie, geef ze die dan ook en ze zullen bereid zijn om door te klikken! Je kunt geen hele website maken waar een bezoeker geen een keer hoeft te klikken om alle informatie te vinden.

Advies

Bekijk je eigen website eens en hoeveel klikken heb je nodig om bij informatie te komen die je misschien wat meer hebt weggestopt? Deel je menu’s goed en overzichtelijk in. Bezoekers moeten binnen een oogopslag kunnen zien waar ze de informatie kunnen vinden, dit moeten ze binnen een paar seconde kunnen zien anders haken ze af.Zorg tevens voor interne links, dat scheelt weer klikken! Dit is ook nog eens goed voor Google!