Jarenlang ben ik al actief in de affiliate marketing branche. Wat ik zo leuk vind aan affiliate marketing is dat het een razendsnelle business is; je kunt snel veel geld verdienen maar ook zo weer alles kwijt zijn. Daarnaast is het een leuke uitdaging om te kijken hoe goed je SEO skills zijn ten opzichte van je concurrenten.

Aangezien er zoveel mensen in affiliate marketing actief zijn (vooral in de branches telefoons, vakanties, mode en verzekeringen) moet je van goede huizen komen om hier in leuk te verdienen.

Deze 5 tips zijn naar mijn idee niet alleen nuttig voor startende affiliates maar ook voor de meer ervaren affiliates. Ik ben van mening dat je altijd moet blijven optimaliseren, of je nu een website hebt die niet zo goed wordt gevonden als een website die op veelgezochte keywoords in de top 3 staat. Als je juist in de top 3 staat moet jezelf blijven bewijzen en daar gaan sommige de mist wel eens in.

1) Keep it Simple, Stupid

Vroeger was ik zelf dagen bezig met het opzetten van een custom made affiliate website. Het plaatje moest netjes naast de tekst staan, teksten moesten allemaal in HTML code gezet worden en ga zo maar door. Als ik toen had geweten dat je met WordPress binnen een paar uurtjes online kunt zijn had dat mij veel tijd bespaart.

Als iets makkelijk op te zetten en te onderhouden is dan is het een WordPress website wel. Zonder enige technische kennis kan je een theme (layout) installeren en direct starten met het schrijven van teksten en toevoegen van plaatjes.

SEO technisch gezien werkt WordPress geweldig. Blogs doen het nu eenmaal goed in Google en hoe meer artikelen je schrijft hoe beter je uiteindelijk gevonden wordt.

Er zijn (ontzettend) veel plugins beschikbaar om het jou zo makkelijk mogelijk te maken. Neem bijvoorbeeld de SEO plugin van Yoast; deze is fantastisch en heb je een goede basis voor een goede SEO WordPress website.

Bijna elke affiliate zal meer dan 1 website hebben. Zo weet ik uit eigen ervaring dat veel affiliates veel op zoek zijn naar mooie domeinnamen. Voordat je dagen bezig gaat zijn met het maken van functionaliteiten, tientallen pagina’s en aanpassingen zou ik adviseren om gebruik te maken van zogenoemde ballontjes.

Het is altijd maar de vraag hoe je gaat scoren met een bepaalde URL en daarom zou ik eerst een goede basis website neerzetten om te kijken hoe goed die rendeert. Mocht het nu blijken dat die niet verder gaat dan pagina 3, lekker laten gaan en over een paar maanden weer eens bekijken.

Mocht de website nu gelijk al op pagina 1 terecht komen, ga er dan gelijk flink mee aan de slag want dan is de kans groot dat je goed gaat scoren.

Interessante informatie / links:
– Pagina waar je WordPress kunt downloaden (http://nl.wordpress.org/)
– WordPress templates (themeforest.net)
– Yoast SEO WordPress plugin (http://yoast.com/wordpress/seo/)

2) Leg de rode loper naar de juiste deur

Na veel bloed, zweet en tranen sta je dan eindelijk op een leuke positie in Google op bepaalde zoekwoorden. Maar nu vallen de verkopen alsnog een beetje tegen… Dit is een veel voorkomend verschijnsel. En ook als je wel veel verkopen hebt, moet je afvragen of je er niet nog meer uit kan halen.

Mensen die je website bezoeken zijn op zoek naar iets. Iets kan zijn een product of informatie. Hou in je achterhoofd dat mensen binnen een bepaalde tijd en aantal klikken tot het product of informatie willen komen, anders ben je ze kwijt.

Zorg er dus voor dat mensen binnen 3 klikken tot hun doel zijn gekomen. Mensen willen graag klikken en jij moet er voor zorgen dat ze weten waar ze moeten klikken.

Bovenstaande alinea wil ik even uitleggen door middel van een voorbeeld. Stel je voor je hebt een website om verzekeringen te vergelijken. Het zou dan logisch zijn om direct op je homepage een startpunt te maken waar mensen direct verzekeringen kunnen vergelijken.

Als mensen eerst weer op een knop moeten klikken om op de volgende pagina verzekeringen kunnen vergelijken, dan verlies je een je gewoon klanten en dat is zonde.

Interessante informatie / links:
– Boek ‘Verleiden op Internet’

3) Zorg dat je relevant bent en blijft

Er is veel onderzoek gedaan naar het gedrag van bezoekers (toekomstige klanten) op websites. Een bezoeker beslist binnen 3 seconden of die op de website zal blijven of verder gaat naar de volgende.

Als je op een goede positie staat in Google maar je bounce percentage in Google Analytics ligt rond de 90% dan valt op dit vlak nog veel te verbeteren.

Bijna alle affiliate websites (hier en daar een uitzondering) verdienen hun geld omdat ze een hoge positie hebben op bepaalde zoekwoorden in Google. Deze websites zijn helemaal SEO ingericht en geoptimaliseerd en soms wel TE.

Er moet een gezonde balans zijn tussen SEO en echt relevante tekst. Als je website geen toegevoegde waarde heeft voor de bezoeker, kan dit ernstige financiële gevolgen hebben… een ban van Google!

Uit eigen ervaring kan ik je verzekeren dat als Google je een ban geeft, je maanden bezig bent om weer terug te komen in de Google resultaten.  Als je alleen maar affiliate links op je website hebt staan met wat beperkte SEO tekst dan ben je volgens Google niet relevant genoeg en voldoe je niet aan de Google guidelines.

Ik zelf heb heel mijn website opnieuw moeten maken met echte relevante teksten. Het duurde ongeveer 10 maanden voordat mijn website weer was goedgekeurd door Google door middel van een reconsideration request.

4) Gebruik affiliate tools / plugins

Waar de affiliate marketing branche gigantisch snel groeide en de laatste SEO snufjes werden gebruikt bleef de ontwikkeling van affiliate tools altijd een beetje achter. Je moest het altijd doen met of banners of deeplinks.

Zelf ben ik nooit zo fan van banners (heb er ook nog nooit op geklikt volgens mij), het lijkt dan al snel op een discotheek en is veel te druk. Met deeplinks had je altijd het probleem dan na verloop van tijd een link niet meer werkt (dode links genoemd) en dat is echt funest voor je website. Je mist dan een potentiële klant en dat is zonde.

De productfeeds functionaliteit van de verschillende affiliate netwerken bieden uitkomst in deze. Alleen bij veel affiliates ontbreekt de technische kennis om deze productfeed op hun website te integreren.

Dit vond ik altijd een gemiste kans van de affiliate netwerken, ze bieden een productfeed aan maar leggen niet goed uit hoe affiliates het moeten gebruiken en integreren. Gelukkig is daar tegenwoordig wat verandering ingekomen.

Een van de affiliate tools die ik kort wil belichten is Pricetapestry. Dit is een affiliate datafeed script waarmee je eenvoudig een XML en CSV kunt inladen. Er kunnen meerdere XML of CSV feeds ingeladen  worden van meerdere affiliate netwerken. Dit script kost eenmalig 240 euro.

Sinds een paar maanden heeft Daisycon verschillende tools waar je productfeeds mee kunt inladen. Deze plugin is vooral bedoeld om aanbieders te tonen of producten van 1 aanbieder weer te geven. Echt producten mappen en met elkaar vergelijken is (nog) niet mogelijk. De plugin is gratis te gebruiken.

5) SEO

Om goed te kunnen verdienen in de affiliate marketing branche heb je echt verstand nodig van SEO. Het is een snelle business waar veel mensen in actief zijn. Zonder goede SEO kennis ga je het dus niet redden. Ik wil graag wat meer praktische tips geven welke ik zelf altijd hanteer bij het maken van een affiliate website.

De title van je website mag maximaal uit 60 tekens bestaan (incl spaties), gebruik je meer dan 60 tekens dan zal de rest eraf vallen in Google. Bij een affiliate website is het essentieel om de belangrijke zoekwoorden te verwerken in je titel.

Zet deze zoekwoorden bij voorkeur als eerste in de titel. Hiermee laat je aan Google zien dat dit belangrijke woorden zijn (omdat ze als eerste staan).

De omschrijving van je website mag maximaal uit 153 tekens bestaan (incl spaties), gebruik je meer dan 153 tekens dan zal de rest eraf vallen in Google. Naast de titel van je website is de omschrijving ook een essentieel stuk.

Mijn idee is om altijd de zoekwoorden nog een keer te herhalen in de omschrijving om zo aan Google te laten zien dat deze zoekwoorden belangrijk zijn. Zet niet heel je omschrijving vol met je zoekwoorden want dat heeft gewoon geen zin.

De tekst op je homepage is een verlengstuk van wat je verwerkt hebt in de titel en omschrijving van je website. De zoekwoorden waar je op focust dien sowieso ook terug te komen in de tekst op de homepage.

Zet de zoekwoorden tussen <h1> en verwerk ze ook nog een keer in de tekst daaronder. Wederom niet te veel… anders zal Mr. Google dat niet leuk vinden. Er moet echt een goede balans zijn..

Herhaal de 3 bovenstaande 3 SEO tips voor elke pagina die je aanmaakt. Beschouw dus elke pagina weer als een kans om mee te scoren in Google. Als je dezelfde titel en omschrijving gebruikt voor elke pagina laat je een kans liggen om op andere zoekwoorden te scoren.

De laatste basisregel welke ik met je wil delen is: kopieer nooit, maar dan ook nooit zomaar tekst van een andere website. Dit brengt meer schade met zich mee dan het goed doet. Als je dan bijvoorbeeld interessant nieuws ziet, herschrijf het dan een beetje en vermeld de bron naar de website waarvan je het hebt.

Interessante informatie / links:
– Bekijk of er op je website teksten staan die gekopieerd zijn (http://www.copyscape.com/)
– Een goede website titel is essentieel (https://www.websiteacademie.nl/een-goede-titel-is-essentieel/)
– Website waar je kunt checken hoe hoog je staat op bepaalde zoekwoorden (http://hoehoogstaikingoogle.nl/)

Succes!