De paasdagen zijn voorbij en het is stiekem altijd leuk om een vergelijking te maken aan feestdagen in relatie tot online marketing. Als we denken aan Pasen (in ieder geval het overgrote deel van NL) dan zullen we al snel denken aan het zoeken van paaseieren.

Paaseieren is een simpel spel; iemand verstopt de paaseieren en anderen proberen deze verstopte paaseieren te vinden. Maar wat nu als jij 1 paasei in het zicht neerlegt en waar iedereen deze gelijk kan zien? Precies… iedereen zal eerst dit op dit paasei afgaan!

Online Marketing versus Paaseieren zoeken

Allemaal leuk en aardig, maar wat heeft dit nu met online marketing te maken zal je denken. Eigenlijk heeft dit alles met online marketing te maken. Zie je website even als een tuin waar paaseieren in verstopt zijn. Bezoekers van je website zoeken naar informatie (= paaseieren). Hoe beter jij je paaseieren (=informatie) verstopt, hoe eerder de klant het NIET zal vinden en zal afhaken.

Bezoekers op je website zijn snel op zoek naar informatie, de taak aan jou om de bezoeker een spoor van paaseieren te geven. Hierdoor begeleid je de bezoeker langs de weg die jij wilt en aan de andere kant wil de bezoeker ook juist deze begeleiding hebben.

Voorbeeld van bezoekers begeleiden

Stel je voor je bent een schilder en je gebruikt je website vooral als een visitekaartje en zodat potentiële klanten een afspraak met je kunnen maken. Het doel van je website is dan dat je extra klanten met je website wilt binnenhalen (dus zoveel mogelijk afspraken binnenkrijgen).

Voorbeeld voor verbetering vatbaar:

Het maken van een afspraak is dus de paasei die jij je klant wilt geven. Een belangrijke regel om aan te denken is dat een bezoeker bij het bezoeken van je website binnen 3 seconde de paasei moet kunnen vinden. Sterker nog; eigenlijk zou je vanaf 5 meter afstand van je laptop/computer nog het paasei moeten kunnen zien. Dit kan bijvoorbeeld om de knop een goede opvallende kleur te geven of wat groter te maken dan de rest.

Voorbeeld waarbij het paasei goed zichtbaar is (niet dezelfde branch, maar wel goed voorbeeld):

Mocht je nog vragen hebben, dan horen wij dat uiteraard graag. Wij zouden het leuk vinden om een aantal voorbeelden binnen te krijgen hoe jij het verbeterd.

Succes!