CRO staat voor Conversion Rate Optimization oftewel in het Nederlands; Conversie Optimalisatie. Het is een proces van het constant verbeteren van het resultaat van de website. Eigenlijk wil je met dezelfde aantal bezoekers meer conversies / leads binnen halen. Met andere woorden je tracht het maximale te halen uit je bezoekers en obstakels weg te verwijderen.

Wat is een Conversie

Een conversie staat voor het omzetten van een website bezoeker naar een kopende klant. Maar een conversie kan ook het afnemen van een dienst zijn of het achterlaten van hun gegevens. Een conversie bestaat er in verschillende vormen en maten. Het is als het ware een actie die een bezoeker moet maken.

Naast de hierboven aangegeven voorbeelden kan je ook denken aan; aanmelden voor een nieuwsbrief, downloaden van een whitepaper of zelfs al het doorklikken naar een bepaalde pagina. Alles hangt samen met de doel van je website en zelfs de doelen van de pagina’s van je website.

Conversieratio berekenen

Het berekenen van je conversieratio gaat als volgt; het aantal behaalde doelen / aantal sessies x 100. Aantal behaalde doelen is dan de conversie van je website. Laten we even een simpel voorbeeld nemen; als je webshop 100 sessies heeft gehad en er zijn 10 doelen behaald dan is het 10 / 100 x 100 = 10%. Oftewel een conversieratio van 10%.

conversieratio-berekenen

Conversie Optimalisatie speelveld

Conversie Optimalisatie heeft een best groot speelveld en is in veel aspecten van het werk betrokken. Als het nu gaat om andere content, nieuwe banner of zelfs een campagne. Alle aspecten hebben weer invloed op de conversie. Conversie Optimalisatie omvat de volgende onderdelen:

  • A/B Testen
  • Multivariate testing
  • Analyseren van de data & customer journey
  • Optimaliseren van de content & CTA’s
  • Screen visitor flow recordings bekijken en analyseren
  • Segmenteren
  • Marketing Automation

Naar ons idee kan dit een super leuk spel zijn en ben je eigenlijk nooit klaar. Blijven analyseren, testen en leren blijven key in dit aspect.