Een bounce is een enkele sessie van één pagina op jouwe website. In Google Analytics, een bounce wordt berekend als een enkele sessie slechts één verzoek aan de Analyticsserver heeft getriggerd. Zoals wanneer een enkele gebruiker maar één enkele pagina op jouw website opent en dan weer verlaat zonder andere verzoeken aan de Analyticsserver te triggeren tijdens die zelfde sessie.

Bouncepercentage berekenen

Het bounce percentage berekenen we als volgt: alle aantal sessies van één pagina gedeeld door alle sessies op jouw website. Als voorbeeld; als jouw website 100 sessies trekt waarvan er 50 direct afhaken zonder door te klikken (zonder een andere pagina te bekijken) ligt het bounce rate dus op 50%

Deze “1 enkele pagina” sessies hebben een sessie duur van 0 seconden aangezien er geen andere hit plaatsvindt op de website waarmee Analytics de lengte van de sessie kan berekenen.

Hoge bouncepercentage fout?

Dat hangt er dus helemaal vanaf… Als je succes van jouw website afhangt van het bezoeken van meerdere pagina’s dan is het antwoord ja. Als bijvoorbeeld jouw homepage de toegangspoort is naar je gehele website, dan wil je natuurlijk dat de bezoekers doorklikken. Een hoge bouncepercentage zou dus betekenen dat iedereen al afvalt bij de homepage.

Maar aan de andere kant; stel je voor je hebt een website met fysieke winkels en de pagina’s met openingstijden / route hebben een hoge bouncepercentage. Dan wil het niet zeggen dat een hoge bouncepercentage niet goed is. Want wellicht is de bezoeker alleen op zoek naar hoe laat de winkel open gaat en de informatie is gevonden. Dan is een hoge bouncepercentage eigenlijk zelfs goed!

Bouncepercentage verlagen

Om de bouncepercentage te verlagen dien je het vanuit verschillende perspectieven te benaderen. Bijvoorbeeld in Google Analatics te kijken naar:

  • Algemene overzichtrapport (om de totale bouncepercentage van de website te zien)
  • Kanalen rapport (bouncepercentage per kanaal te bekijken)
  • Alle verkeer rapport (bouncepercentage per bron/medium)
  • Alle pagina’s rapport (bouncepercentage per pagina)
  • Apparaten rapport (bouncepercentage per apparaat)

Dit zijn maar een paar rapporten die je direct kunt gebruiken in Google Analytics om verder te kijken naar de bouncepercentage. Als er slechts maar een paar pagina’s het probleem zijn, dan is het goed om te kijken of de pagina wel aansluit bij de doelgroep die op die pagina landt. Of wellicht dienen er duidelijke volgende stappen worden aangebracht zodat de bezoeker niet ‘lost’ is.

Al met al is het goed om boven te water te krijgen waarom je een bepaalde bouncepercentage hebt. Het is moeilijk om te zeggen wat een goede bouncepercentage is omdat het doel van je website of zelfs pagina per website anders kan zijn. Segmenteren in Google Analytics is key!