Veel website eigenaren besteden enorm veel tijd aan en op social media. Maar vaak wordt er vergeten waar het uiteindenlijk om draait; conversies. Een conversie kan bijvoorbeeld zijn het invullen van een contact formulier (bijv. offerte aanvraag) of een daadwerkelijke aankoop van een product, etc.
Een belangrijke vraag bij conversie optimalisatie is dan; hoeveel conversies leveren je social media activiteiten op? Als je er zoveel tijd aan besteedt, dan zou je op zijn minst moeten weten hoeveel het oplevert…
Mensen zeggen dan tegen me; “het gaat niet alleen om directe conversies, maar ook op branding en wellicht dat ze later wel een conversie opleveren”. Mijn antwoord; “Onzin!”. Alles valt te meten. Ik zelf kom uit een de Bedrijfskundinge Informatica hoek en alles draait om cijfers. Directe en indirecte conversies zijn allemaal te meten in Google Analytics. Zelfs bij de grote klanten waarmee ik te maken heb gebeurd dit naar mijn inziens nog te weinig.
Hoe je directe en indirecte conversies kunt meten in Google Analytics zal ik een andere keer bespreken. Het punt is dat alles draait om het nemen van beslissingen aan de hand van statistieken. Als blijkt dat je elke week 20 uur van je tijd besteedt aan social media en het levert te weinig op, ga je dan focussen op de kanalen die je meer opleveren; zo simpel is het.
In Online Marketing land gaan we uit van een gemiddelde conversie percentage van 2%. Met andere woorden van de 100 bezoekers moet er gemiddeld 2 bezoekers een conversie opleveren. Als jouw website dit nog niet haalt, dan is er werk aan de winkel op het gebied van conversie optimalisatie. Als je dit wel haalt dan ben je goed op weg en is het zaak om beetje bij beetje dit percentage omhoog te krijgen.
Natuurlijk kan je proberen om gewoon meer bezoekers binnen te krijgen en hierdoor meer conversies binnen te krijgen maar dit kost meer moeite, tijd en geld om voor elkaar te krijgen dan de huidige stroom bezoekers beter te laten converteren.
Als je gaat bezig gaat houden met conversie optimalisatie is het essentieel om een nulmeting te maken. Zorg ervoor dat je online processen in kaart hebt en vanuit dat perspectief kunt werken aan verbeteringen. Alleen op deze manier kan je daadwerkelijk zeggen of een aanpassing heeft geholpen of juist niet.
Bij conversie optimalisatie moet je denken onder andere denken aan de volgende aspecten:
– Neuromarketing
– A/B testen
– Google Analytics
– Gedrag van bezoekers
– Doelgroep identificeren
– Landingspagina’s
Voor wie is Conversie Optimalisatie geschikt?
Je website mag niet de handrem op je business zijn. Je kunt nog wel zulke goede producten of diensten aanbieden, als je de bezoeker niet helpt bij het maken van een conversie is het gewoon een gemiste kans. Veel bezoekers is leuk, maar veel conversies is nog leuker.