Met Google Analytics kan je alle informatie omtrent je bezoekers meten en analyseren. Via welk kanaal zijn je bezoekers binnen gekomen? Welke pagina’s hebben je bezoekers bezocht? Via welke zoekwoorden zijn je bezoekers binnen gekomen… oh nee dat kan niet meer! Wat nu?

Wellicht had je het al gezien, in Google Analytics zie je tegenwoordig alleen nog maar (not provided) staan in het rijtje van zoekwoorden waar je opgevonden bent. Hoe kan je nu nog weten via welke zoekwoorden je bezoekers op jouw website zijn binnengekomen?

Waarom ‘Not Provided’?

Laten we even 1 stapje terug doen. Als je bent ingelogd in Google Analytics ga dan naar [Acquisitie] > [Zoekwoorden] > [Organisch]. In dit rapport kon je altijd zien op welke zoekwoorden jouw website gevonden werd. Werd ja, want dit is wat je tegenwoordig ziet:

Sinds een tijdje heeft Google een wijziging doorgevoerd dat iedereen standaard via een beveiligde verbinding een zoekopdracht uitvoert. Dat in combinatie met de privacy van alle gebruikers heeft Google doen besluiten om al het zoekverkeer dat via Google binnenkomt op (not provided) te zetten.

Waarom Google dit echt gedaan is nogal duister. Want privacy is een goede reden maar waarom de gebruikers van Google Adwords dan wel inzicht krijgen in de zoekwoorden waarop de advertenties op gevonden worden… Het lijkt er op dat Google toch onderscheidt maakt tussen de betalende en niet betalende gebruiker, jammer.

Google Analytics; Bestemmingspagina’s

Google is groot en machtig, aanvechten of wat dan ook heeft toch geen zin. Laten we daarom proberen om er het beste van te maken en gelukkig zijn er nog andere manieren om erachter te komen op welke zoekwoorden je gevonden wordt. Mijn motto in dit soort gevallen is altijd:

if it doesn’t kill you it makes you stronger

Als we het heel simpel gaan benaderen is het eigenlijk als volgt: gebruikers typen zoekwoorden in de zoekmachine en jouw website (specifieke pagina) komt naar boven (of niet natuurlijk maar daar gaan we in dit voorbeeld even niet vanuit). En daar zit gelijk de oplossing, als we gaan welke pagina veel zoekverkeer ontvangt, dan kunnen we vanzelf de zoekwoorden achterhalen waarop deze gevonden is.

Laten we in Google Analytics even gaan kijken hoe dat eruit ziet en waar je dat kunt vinden.

1. Ga naar Google Analytics en log in

2. In Google Analytics ga naar [Gedrag] > [Site-inhoud] > [Bestemmingspagina]

In dit rapport krijg je een overzicht van alle bestemmingspagina’s met bijbehorende informatie. Aan de hand van de pagina’s is het redelijk makkelijk te herleiden op welke zoekwoorden je gevonden bent. Type deze zoekwoorden even zelf in Google en kijk waar je website staat. Het voordeel van deze werkwijze dat je veel meer gaat nadenken welke pagina’s goed presteren en moet koesteren. Probeer deze pagina’s verder te optimaliseren op het gebied van SEO en conversie optimalisatie (duidelijke Call-To-Action).

Conclusie:

Keep Calm and Carry On! Probeer je voordeel er mee te doen dat je nu veel bewuster moet nadenken welke pagina’s goed presteren en je moet koesteren. Je concurrenten hebben hetzelfde probleem en het gaat er juist om wie er het beste mee om gaat.

Succes!