Wellicht heb je het al een keer voorbij horen komen maar graag wil ik je het belang uitleggen van een (goede) Google PageRank. In eerder artikel had ik dit al kort aangestipt maar ik wil er toch graag iets dieper op in gaan. Ik ga verderop in het artikel kort uitleggen wat een Google PageRank is maar wel tot een zekere begrijpbare hoogte.

Om de hele algoritme uit te leggen (voor zover die bekend is) en hele voorbeeld berekeningen te tonen vind ik persoonlijk te ver gaan, mocht je dit toch graag willen weten dan heb ik onderaan mijn artikel nog een verwijzing staan naar een andere blog met een volledige gedetailleerde beschrijving.

Wat is het belang van Google PageRank?

Google PageRank (afgekort PR) is een methode om pagina’s op internet te ordenen naar belangrijkheid. PageRank voert een objectieve meting uit om de relevantie van webpagina’s vast te stellen. Hiervoor wordt een vergelijking van 500 miljoen variabelen en meer dan 2 miljard termen uitgevoerd. In plaats van directe koppelingen te tellen, interpreteert Google een koppeling van pagina A naar pagina B als een ‘stem’ van pagina A voor pagina B. Google beoordeelt de relevantie van een pagina door de ontvangen stemmen te tellen.

PageRank houdt ook rekening met de belangrijkheid van de pagina die een stem uitbrengt, waardoor een stem van een pagina die zelf belangrijk is, zwaarder weegt en helpt om de pagina waarvoor een stem is uitgebracht, belangrijker te maken. Belangrijke pagina’s ontvangen een hogere PageRank en verschijnen op een hogere positie in de zoekresultaten.

Google PageRank meten

Met behulp van de Chrome Google Toolbar (http://www.google.com/intl/nl/toolbar/ie/index.html) is het mogelijk om een indruk te krijgen wat de PageRank is. Echter, dit is een tijdelijke opname: de PageRank verandert namelijk regelmatig. De Toolbar PageRank loopt van 0, minst belangrijk, (ook wel PR0) tot en met 10, meest belangrijk, (ook wel PR10).

Op de website http://www.pagerank-backlink-tool.nl kan je ook checken wat je PageRank is en wat ook wat de PageRank is van de websites die naar jou linken. Nogmaals, dit is wel puur om een indruk te krijgen.

Google PageRank misvatting

Een misvatting van Google PageRank is dat als je website een hoge PageRank heeft dat je dan ook gelijk goed gevonden wordt, dat is namelijk niet waar. Uiteindelijk telt het wel mee in het SEO proces maar is het wel een radartje van het gehele proces. Ga je dan ook niet blind staren op je PageRank maar het is wel goed om dit in het achterhoofd te houden.

Voor meer informatie over de Google PageRank ga naar: http://www.edwords.nl/kennisbank/handleidingen/google-pagerank/

Succes!