Bij het starten van een website of beheren van een website is het erg belangrijk om je doelgroep in kaart te hebben en te houden. Als je doelgroep in kaart hebt, dan is het natuurlijk belangrijk dat je deze ook bereikt. Een van de mogelijkheden is om goed te scoren op een keyword in Google.

Waar zoekt je doelgroep precies op? Nu denk je vast ‘tja hoe moet je dat nou te weten komen?’. Maar gelukkig hebben we daar een handige tool voor. Deze tool biedt Google gratis aan en is genaamd de ‘Google Keyword Tool’

Wat is Google Keyword Tool?

De keyword Tool van Google is een gratis online tool waar je zoeksuggesties/ideeën mee kunt opdoen. Het geeft je een indicatie hoeveel er op de zoekwoorden gezocht wordt. Hoe groter het aantal, hoe meer er op gezocht zal worden; maar onthoud dat het puur is om een indicatie te krijgen.

De Google Keyword Tool is bedoeld om ideeen op te doen waar je doelgroep nog meer op zoekt. Als je bijvoorbeeld ‘telefoon kopen’ gebruikt, dan zal de Google Keywoord Tool onder andere laten zien dat het de moeite waard is om proberen te scoren op ‘mobiel telefoon kopen’ aangezien daar je doelgroep ook op zoekt.

Google keyword Tool gebruiken

Hieronder laten we zien hoe de Google Keyword Tool werkt en hoe je deze kunt inzetten voor je eigen website. Als je dit goed gebruikt, dan is dit een goede manier om je doelgroep te bereiken en meer bezoekers/klanten te krijgen.

1) Ga naar de Google Keyword Tool

2) We kunnen nu 2 dingen doen: we vullen we zelf een paar woorden in zodat de Google Keyword Tool gerelateerde zoeksuggesties kan geven of we vullen onze website url in zodat de Google Keyword Tool gerelateerde zoeksuggesties met betrekking tot je website kan geven.

3) Onder dit vak heb je de weergave optie om alleen ideeën te zien die gerelateerd zijn aan je zoekopdracht of zo breed mogelijk. Wij zouden adviseren om dit niet aan te vinken zodat je een volledige zoeksuggestie lijst krijgt.

4) We hebben ook de mogelijkheid om wat filters in te stellen voor onze zoeksuggestie lijst. Als je richt op de Nederlandse markt dan zou je zowel de taal als locatie even op Nederlands moeten zetten. Daarnaast zou je ook nog kunnen aangeven dat je alleen maar boven een bepaald aantal zoekopdrachten wilt terug zien.

5) De laatste optie die we even willen doornemen voordat we de zoeksuggesties gaan bekijken zit aan de linkerkant van je scherm “Opties voor zoekwoorden”. Hier kan je aangeven op welke manier er gezocht moet worden op de zoekwoorden (breed, exact of woordgroep).

6) Wanneer alles naar wens is ingesteld, klik dan op de knop [Zoeken]

7) We krijgen nu een lijst met zoeksuggesties. Wij hebben de optie voor zoekwoorden op even [Exact] gezet zodat we een goede indruk krijgen op welke combinaties onze doelgroep zoekt. Deze lijst kunnen we nu onder andere downloaden en sorteren. De overige velden spreken naar ons idee voor zichzelf, zo is de ‘lokale maandelijkse zoekopdrachten’ vooral interessant als je alleen in Nederland geïnteresseerd bent.

Vul ook in plaats van zelf wat zoektermen eens je website url in. Zo krijg je wellicht ook nog een idee op welke zoekwoorden je kunt richten.

Succes!