De volgende 4 aspecten worden beschouwd als de hoofdcomponenten hoe het Google Analytics systeem werkt.
1) Collection
Google Analytics kan je gebruiken om data te verzamelen via je website, mobiele applicaties of andere digitale met internet verbonden omgevingen. Google Analytics gebruikt een klein stukje code die je op de website moet zetten om data te genereren.
Google Analytics verzameld data van je website zelf, je bezoekers en kanalen waarvan je bezoekers zijn gekomen. Het stelt je in staat om data te vergaren met betrekking tot bijv. geografie, pagina’s die bezocht zijn, via welk kanaal je bezoekers zijn binnengekomen, welke browser ze hebben gebruikt, etc.
2) Processing
In dit proces gebeurd het transformeren van ruwe data naar meer bruikbare data. Dat betekent dat data gegroepeerd wordt, denk hierbij bijvoorbeeld de scheiding van bezoekers via mobiel of niet mobiel.
De processing stap zorgt er als ware voor dat de ruwe data getransformeerd wordt naar informatie. Op deze manier worden alle sessies per dag opgeslagen, alle kanalen gegroepeerd, etc.
3) Configuration
In dit proces is het mogelijk om de data te filteren. Een filter kan data kan ervoor zorgen dat je juist data meeneemt of uitsluit in het processing aspect. Zo kan je als filter instellen dat je bijvoorbeeld bezoekers van een bepaalde website niet wilt zien omdat je dit als SPAM beschouwt en je statistieken negatief beïnvloed.
Een ander voorbeeld is dat je de IP adressen van jouw en eventuele werknemers/partners gaat uitsluiten. Dit kan namelijk een verkeerd beeld geven van het aantal sessies en gemiddelde tijd op de website. Probeer de data zo puur mogelijk te houden.
4) Reporting
Door middel van http://www.google.com/analytics/ kan je de webinterface van Google Analytics benaderen en de rapporten bekijken. Er zijn binnen Google Analytics al heel veel standaard nuttige rapporten beschikbaar.
Voor meer technische informatie omtrent Google Analytics neem dan een kijkje op https://developers.google.com/.