Gebruik jij Google Adwords of ben je van plan om Google Adwords te gebruiken dan is het goed om dit even door te nemen. Google heeft namelijk besloten om de Google Adwords Exact Match en Phrase Match wat te wijzigen wat grote gevolgen kan hebben.
Vanaf september 2014 zal de ‘exact match’ en ‘phrase match’ niet meer werken zoals je nu gewend bent namelijk. Wat gaat er precies veranderen? Wat gaat de impact hiervan zijn? Wat moet ik precies gaan wijzigen?
Laten we even een kleine samenvatting geven van wat voor types het nu mogelijk is om mee te adverteren in Google Adwords.
1. Exact match (exact op gezocht worden); bijvoorbeeld [hondenvoer kopen]
2. Phrase match (in zinsdeel op gezocht worden); bijvoorbeeld ‘hondenvoer kopen’
3. Broad match (in breedste zin op gezocht worden); bijvoorbeeld hondenvoer kopen
4. Modified broad match (moet een van de zoekwoorden bevatten); +hondenvoer +kopen
Door middel van het doorvoeren van negative match zoekwoorden kon je aardig met Google Adwords afbakenen waar je (betaald) op gevonden wilt worden en waar niet op.
Als sinds enkele jaren introduceerde Google om advertenties bij gelijke varianten van zoekwoorden van exact en phare keywords te tonen. Dit was een standaard instelling die waarbij Google je de optie gaf om deze uit te schakelen. Dat is vanaf september 2014 dus niet meer mogelijk!
Wat is de impact?
Je hebt vanaf het begin minder controle over op welke zoekwoorden je advertenties getoond dienen te worden. Met andere woorden; er dient meer tijd gestoken te worden in het beheren van je Google Adwords advertenties.
De meeste Google Adwords gebruikers zullen over het algemeen veel met exact of phrase match werken en juist voor die types zal de wijziging gaan werken. Deze advertenties zullen nu vertoond worden op bijvoorbeeld spelfouten en enkelvoud/meervoud van de zoekopdracht.
Wat moet ik nu doen?
Wij beheren al jaren voor diverse klanten verscheindene Google Adwords campagnes en eigenlijk hoofdzakelijk met de exact en phrase match types. Het grootste voordeel omdat je hiermee het grootste controle had om advertenties te tonen bij zoekopdrachten die wij hadden aangegeven. Om de controle zo goed mogelijk te houden zullen alle Google Adwords gebruikers nog meer met “negative keywords” moeten gaan werken.
Met negative keywords kan je dus zoekwoorden gaan uitsluiten voor je campagne. Dat betekent dat het optimaliseren en beheren van je Google Adwords campagne nog meer tijd in beslag zal nemen maar ook nog belangrijker zal worden. Voor al onze klanten zal de impact niet zo groot zijn omdat wij wekelijks de Google Adwords optimaliseren en al een waslijst met zoekwoorden hebben uitgesloten. Maar voor alle mensen die zelf de Google Adwords campagne beheren zullen nu wel aan de slag moeten.
De reden waarom Google dit heeft doorgevoerd is nogal vaag. Wij persoonlijk denken dat het uiteindelijk gewoon om geld gaat maar goed dat zullen ze zelf niet toegeven. Wat wij wel weten is dat het nu steeds essentiëler gaat worden om een Google Adwords te optimaliseren om geen geld te verliezen.