Gebruik jij adverteren in Facebook voor je business? Gebruik je dat om Facebook likes te krijgen voor je Facebook pagina of om mensen direct naar je website te leiden? Ben je op zoek naar een gratis tool die jou kan helpen om beter te richten op je doelgroep?

Bij veel tools krijg je pas inzicht in je doelgroep nadat je een tijdje aan het adverteren bent. Maar wat nu als je een tool kunt gebruiken die je van te voren inzicht geeft in je doelgroep voordat je ook maar 1 euro hebt uitgegeven!

Je kunt wel een waanzinnige advertentie foto en tekst hebben, maar als je niet op de juiste doelgroep zit dan zal het nog geen succes worden. In dit artikel laten we je zien hoe Facebook Audience Insights werkt en hoe jij inzicht kunt krijgen in je doelgroep.

Over Facebook Audience Insights

De Power Editor en de normale Advertentiebeheer tool geeft jou de mogelijkheid om advertenties te maken en een doelgroep te selecteren. Maar het grootste verschil is dat deze twee tools je geen inzicht geeft in de doelgroep voordat je de advertentie laat draaien.

Zoals gezegd geeft Facebook Audience Insights je inzicht in je doelgroep voordat je ook maar budget hebt ingezet.

Laten we een voorbeeld nemen; stel je voor je wilt mensen targetten die geïnteresseerd zijn in een hond. Je kunt nu zien dat deze doelgroep bestaat uit 68% vrouwen en 32% mannen.

Facebook Audience geeft je de power om beslissingen te nemen en je doelgroep aan te passen op basis van de informatie voor je neus.

Facebook Audience Insights; hoe werkt het?

Voordat we beginnen is het even belangrijk om te melden dat nog niet iedereen toegang heeft tot de Facebook Audience Insights. Facebook is geleidelijk deze functionaliteit aan het uitrollen. Dat betekent dat je concurrenten hoogstwaarschijnlijk dus ook nog geen gebruik maken van deze functionaliteit. Je krijgt toegang tot Facebook Audience Insights bij het volgen van stap 1.

1) In Facebook ga naar Instellingen en pas de taal aan naar “English (US)”

2) Ga naar “Manage Ads” en klik in de linker zijbalk op “Audience Insights”

3) Met Facebook Audience Insights krijg je nu de keuze uit 3 mogelijkheden:

a. Everyone of Facebook
b. People connected to your Page
c. A custom audience

In het voorbeeld kiezen we voor “Everyone on Facebook” omdat we een nieuwe doelgroep gaan opbouwen.

4) In de zijbar kan je dezelfde targeting opties kiezen die ook in de Power Editor tool beschikbaar zijn. Vul de gegevens in om de doelgroep verder te bekijken. Voor ons voorbeeld kiezen wij voor het land “Nederland” en interests “dogs”.

5) De data is nu uitgesmeerd over 6 hoofd tabbladen.

a. Demographics
b. Page Likes
c. Location
d. Activity
e. Household
f. Purchase

Al de data is interactief en je kunt door middel van het klikken op de grafieken de data verder segmenteren.
Als we kijken naar ons voorbeeld dan zien we dat veel honden liefhebbers op de pagina van “Dog Lovers” en “Cesar Millan” zitten. Als je dus zou targeten op de pagina “dog lovers” dan heb je 4,7x meer kans dan mensen je pagina zullen liken in vergelijking tot de rest van de mensen die op Facebook zitten.

Sla de doelgroep op

Wanneer je door al de data bent gegaan en een bepaalde doelgroep in kaart hebt gebracht waar je op wilt gaan targeten dan kan je deze doelgroep opslaan.

1) Klik op de knop [Save] bovenin het scherm

2) Geef de doelgroep een naam en klik op [Save]

3) Je kunt nu een advertentie aanmaken met specifiek gericht op deze doelgroep!

Wij zijn erg benieuwd naar jullie bevindingen en resultaten. Wij zijn erg enthousiast en merken dat we meer interactie krijgen met onze advertenties. Vergeet niet om meerdere advertenties aan te maken om te kijken welke het beste resultaat geeft.

Succes!