Waarom zou je links willen analyseren met Google Analytics in WordPress? Met Google Analytics kan je over het algemeen analyseren hoeveel bezoekers en pageviews je hebt gehad, waar het verkeer vandaan is gekomen en welke pagina’s populair zijn.

Daarnaast kan Google Analytics je ook van informatie voorzien met betrekking wat bezoekers op je website doen (welke stroom volgen ze), op welke links veel geklikt zijn en hoeveel bezoekers je via social media hebt binnen gehad.

Maar stel je voor, je hebt een aanbieding en je wilt graag weten via welk medium je de meeste bezoekers binnen krijgt. Zonder dit nauwkeurig te volgen is het lastig om erachter te komen welk medium je de meeste bezoekers hebt opgeleverd specifiek voor de aanbieding. Daarnaast kan je de aanbieding ook op de homepage of sidebar plaatsen; hoe weet je nu welke manier het meest effectief is zodat je hier in de toekomst meer op kunt richten?

Google Analytics URL maker

Gelukkig heeft Google Analytics hier iets voor bedacht, de Google Analtytics URL maker. Met deze gratis online tool is het mogelijk om zelf een “campagne” aan te maken en deze te meten in je Google Analytics rapporten.

1) Ga naar https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=nl om een zelf een URL aan te maken.

2) In het bovenstaande voorbeeld hebben een link aangemaakt om te testen hoeveel bezoekers we krijgen via Twitter als we een link plaatsen naar onze gratis ebooks. De link is geworden: https://www.websiteacademie.nl/gratis-ebooks/?utm_source=Twitter&utm_medium=Tweet&utm_campaign=Tweet:+Gratis+Ebooks

3) Om statistieken in te zien, hoe vaak er op de link is geklikt, gaan we naar Google Analytics en dan naar [Rapporten] – [Verkeersbronnen] – [Bronnen] en dan [Campagnes]

Op deze manier kan je voor elk medium wat je gebruikt een andere link aanmaken en starten met het analyseren van de bezoekers. Geef het even de tijd voordat het zichtbaar komt in Google Analytics.

Succes!