Een product of dienst verkopen via Internet werkt anders dan de traditionele manier via een fysieke winkel. Zo zijn de bezoekers veelal met meerdere online zaken tegelijk bezig en hebben ze niet de 100% zoals jij die zou willen. Het is dan ook essentieel om de bezoeker op zo’n manier te kietelen dat de bezoeker zijn aandacht geheel op jou richt.

Door verschillende succesvolle internet ondernemers is een verkoopfunnel opgezet waar je een aantal stappen in gedachte moet houden. Voor een goede verkoopfunnel is het van belang om zoveel proberen onderstaande stappen te doorlopen. Je kunt een verkoopfunnel opzetten door middel van tekst op een pagina of een zelfgemaakte video.

1) Frustratie / Probleem / Zorgen
De eerste stap bij het maken van een goede verkoopfunnel is de voorbereiding. Schrijf voor je zelf een aantal punten op welke frustraties, problemen of zorgen je potentiële klanten hebben.

Om op deze punten te gaan inspelen in je verkoopfunnel prikkel je de potentiële klant en trek je direct de aandacht. Het heeft namelijk geen zin om een verhaal te houden als de klant zich niet kan vinden in het probleem.

2) Aandacht vasthouden van de klant
Om de aandacht te trekken en vast te houden van de klant kunnen we dat op 3 verschillende manieren doen:

1) Emotie
2) Controversieel
3) Unieke garantie

De eerste zinnen zijn cruciaal (besteedt hier de nodige aandacht aan). Het inspelen op de emotie van de klant is bijvoorbeeld om te zeggen: ik had geen geld maar binnen 6 maanden ben ik nu financieel onafhankelijk. Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld en ik ben er dan ook niet voor om dingen te beloven wat niet kan.

3) Wek de interesse van de klant
Als we de aandacht van de potentiële klant hebben moeten we de interesse gaan wekken voor de eventuele oplossing. De klant moet nieuwsgierig worden gemaakt naar welk product of dienst hem of haar zou kunnen helpen om het probleem op te lossen.

De beste manier om de interesse van de klant te wekken is door middel van het vertellen van een verhaal (entertaining) of geheim (antwoord niet te snel geven). Als je een verhaal verteld dan het liefst een die je zelf hebt meegemaakt. Probeer het verhaal wel met een bepaalde swing te vertellen waardoor de klant ook geboeid blijft.

Verkoop in dit stadium nog helemaal niks!

4) Wees anders dan de rest
Dit klinkt wellicht makkelijker dan het is, maar het is wel een belangrijk stap in je verkoopfunnel. Wat maakt jou beter dan alle concurrenten? Waarom moet de klant een product/dienst bij jou afnemen?

Een manier om anders te zijn dan de rest is het weggeven van hoge kwaliteit content (indien mogelijk natuurlijk). Als je bijvoorbeeld een programma aanbiedt om af te vallen, kan je een deel van het programma al prijsgeven om de bezoekers te overtuigen van de kwaliteit van het programma.

Laat resultaten zien van klanten die al met je in zee zijn gegaan (bewijzen). Gewoon door bestaande klanten te vragen om hun mening en toestemming te vragen om dit op je website te mogen plaatsen. Het principe van we zijn “kudde” dieren speelt hierbij een rol. Mensen zijn eerder geneigd om een product af te nemen als ze ook daadwerkelijk van andere echte klanten positieve resultaten zien.

Het laatste aspect in deze stap is om mogelijke obstakels weg te halen waar klanten aan kunnen denken. Het is dan de kunst om deze obstakels al weg te halen voordat ze überhaupt hieraan gedacht hebben (geef zelf al antwoord op de vragen). Denk hierbij aan vragen zoals:

– Kost het mij niet teveel tijd?
– Dat zal wel veel geld kosten?
– Is dit niet te moeilijk voor mij? Kan ik dit wel?
– Krijg ik hier wel support bij? Of sta ik er helemaal alleen voor?
– Hoeveel ervaring moet je hebben om hiermee aan de slag te gaan?

5) De brug naar de aanbieding
In deze stap gaan we een brug maken naar de aanbieding. Dit gaan we doen door vragen die te maken hebben met de frustraties/zorgen die we bij punt 1 hebben bedacht zo te stellen zodat deze altijd met JA beantwoord zullen worden.

Enkele voorbeelden van verschillende branches:

– Wil je graag een klant en klare website waarmee je al je concurrenten aftroeft in Google?
– Wil je graag 10 kilo afvallen in 2 maanden?

6) De aanbieding
In deze stap gaan we de aanbieding tonen aan de bezoeker. We beginnen eerst met het opsommen van alle voordelen die de bezoeker krijgt als die het product/dienst afneemt (soort van samenvatting).

Toon de daadwerkelijk aanbieding en onderbouw de prijs. Waarom deze prijs (build value for price)? Wellicht omdat het veel tijd heeft gekost om het te maken, of heb je iets laten ontwikkelen en kunnen ze het zelf niet voor deze prijs krijgen?

Om de bezoekers te prikkelen adviseren we je om het product maar voor een bepaalde tijd aan te bieden. Hierdoor geef je een bepaalde druk aan de bezoeker om snel een beslissing te nemen. Daarnaast geef je de bezoeker het idee dat het na de tijd niet meer beschikbaar is en wellicht ook niet meer voor de aangegeven prijs. Je kunt dit doen door een afteller op je pagina te plaatsen en de aanbieding ook daadwerkelijk offline te zetten als de tijd is afgelopen.

Als de bezoekers dan nog niet hebben besloten om het product af te nemen voegen we nog als extraatje een bonus toe. Denk hierbij aan een ebook die je wellicht normaal voor 10 euro aanbiedt of een extra dienst die je normaal niet erbij doet.

7) Call to action
Nu de bezoekers warm zijn gemaakt voor je aanbieding moeten we ze vertellen hoe ze de product/dienst kunnen afnemen. Dit kan je doen door te verwijzen naar een iDeal betaal link of een formulier.

Succes!