Het is niet alleen interessant om te meten hoeveel bezoekers je per dag hebt en via welke bronnen de bezoekers binnen komen. Maar een belangrijk punt wat vergeten word door vele webmasters is om te monitoren waar de bezoekers op zoeken. Als bezoekers zoeken op bepaalde woorden waar je eigenlijk geen aandacht aan besteed dan moet je hier natuurlijk op in kunnen spelen.

1. Ga naar Google Analytics en klik op de onderste link/profiel (in mijn voorbeeld dus jkvdheijden)

 

2. Klik op de knop [Beheerder] in de menu bar

 

3. Klik op je profiel

4. Klik op [Profielinstellingen]

 

5. Scroll naar beneden naar “Instellingen voor Zoekopdrachten op site”. Selecteer “Zoekopdrachten op de site wel bijhouden.

 

6. Je krijgt dan het volgende te zien:

 

7. Een “Queryparameter” dienen we op te geven om daadwerkelijk Google Analytics de interne zoekopdrachten te laten meten. Ga naar je eigen website en voer een zoekopdracht uit.

 

8. Belangrijk is wat er nu in je URL balk staat. De query parameter is de letter dat komt na de ? in de URL. Bij mij is dat de letter s.

 

9. We vullen de letter s in het vak van de “Queryparameter” en vinken de “Queryparameters verwijderen uit de URL” aan. Klik dan op de knop [Toepassen]

 

10. Het duurt een paar dagen voordat je de eerste resultaten zult zien in Google Analytics. Je zult de statistieken vinden onder het menu [Inhoud] – [Zoekopdrachten op site].

 

Succes!