Het lijkt de laatste tijd steeds erger te worden; spam spam en nog een spam. Al krijg je het niet via de email dan krijg je het tegenwoordig wel via je website. Veel WordPress websites hebben last van spam reacties maar daar is nu weer wat bijgekomen…

Veel van mijn klanten zien een uplift in de bezoekers aantallen, wat blijkt nu? Dat zijn gewoon spiders/crawlers die voor extra website verkeer zorgen. Dit zorgt ervoor dat je cijfers door de war worden gegooid; erg onhandig bij het maken van een grondige analyse!

Google Analytics Referral Spam, waarom?

Het kan te maken hebben met SEO. Veel websites zullen hierover gaan schrijven en wellicht zelfs een hyperlink plaatsen naar de betreffende ‘spam’ website. Deze backlinks kunnen voor uplift zorgen in de zoekresultaten voor de URL in kwestie.

Aan de andere kant kunnen de mensen hierachter juist andere websites opzettelijk proberen te beschadigen. De referral spam website die jij in Google Analytics ziet hoeft dus nog geen eens echt de spam website te zijn; de verantwoordelijke wijzigen de naam van de url naar het slachtoffers url.

De laatste mogelijkheid is dat de mensen hierachter juist willen dat je de website bezoekt. Op deze manier kunnen ze software plaatsen op je computer en dan waardevolle informatie stelen. Wees er dus voorzichtig mee.

Oplossing

We kunnen een filter in Google Analytics opzetten zodat we geen last meer hebben van de spam websites in onze statistieken.

1) Ga naar [Beheerder] in Google Analytics

2) Klik op [Alle filters] onder je account (indien je dit gelijk voor alle websites wilt instellen die onder dit account hangen)

3) Klik op [+ Nieuw Filter]

4) Vul de gegevens in zoals hieronder in het plaatje weergegeven.

In het filterpatroon veld kan je het volgende invullen:

.*((darodar|priceg|semalt|buttons\-for\-website|makemoneyonline|blackhatworth|hulfingtonpost|bestwebsitesawards|o\-o\-6\-o\-o|(social|simple\-share)\-buttons)\.com)|((ilovevitaly|econom)(\.co(m)?|\.ru))|((humanorightswatch|4webmasters)\.org).*

Je moet een tweede filter opzetten omdat de maximale aantal karakters zijn bereikt. Doorloop bovenstaande weer en maak nu een filter aan voor het volgende:

.*(best\-seo\-(solution|offer)|Get\-Free\-Traffic\-Now)\.com.*

Filters werken vanaf het punt dat je ze hebt ingesteld; met andere woorden je historische data is nog steeds ‘vervuild’. Je kunt een segment aanmaken en deze referrals uitsluiten.