De meeste mensen zullen het wel kennen “Google Analytics”. Deze tool wordt door veel mensen gebruikt om het aantal bezoekers te meten. Maar er is zoveel meer mogelijk dan alleen het meten van de bezoekers. Het is een krachtige tool waarmee jij je website beter mee kunt maken en het mooiste is dat het gratis is!

Mits je het goed gaat gebruiken kan je Google Analytics ontzettend helpen bij het optimaliseren van je website. Hoe effectief zijn je salespages? Waar zoeken je bezoekers op je website naar? Hoeveel bezoekers krijg je uit de social media? Hieronder volgt een onderzicht van de 5 instellingen welke ik gebruik om het maximale te halen uit mijn Google Analytics:

1) Eigen IP uitfilteren

Wat veel mensen vergeten als ze Google Analytics installeren is dat niet hun eigen IP adres eruit filteren. Als je dit niet doet dan zal je een verkeerd beeld krijgen van het aantal bezoeken en de duur dat mensen op de website blijven. Elke website eigenaar, vooral als ze werken aan de website, blijven veel langer op de website dan de bezoekers misschien daadwerkelijk doen.

Ga naar de pagina “Eigen IP adres uitsluiten in Google Analytics” voor een stap voor stap beschrijving hoe je dit zelf kunt instellen.

2) Interne zoekwoorden instellen

Als website eigenaar denk je vaak dat je alle relevante informatie op je website hebt staan, maar is dat ook echt zo? Een goede manier om hier achter te komen is om te gaan monitoren waar je bezoekers op zoeken. Het is nu mogelijk om dat te gaan monitoren en desnoods hier op in te spelen.

Ga naar de pagina “Interne zoekwoorden monitoren in Google Analytics” voor een stap voor stap beschrijving hoe je dit zelf kunt instellen.

3) Verkeer van Social Media toevoegen

Tegenwoordig is iedereen druk bezig op Facebook, LinkedIn, Twitter en Pinterest. Maar hoe effectief ben je hier nu precies mee? Zorgt dit wel daadwerkelijk voor de extra bezoekers en sales? Het toevoegen van de social media aan Google Analytics geeft je meer inzicht in het verkeer uit de social media mediums.

Ga naar de pagina “Sociale instellingen in Google Analytics” voor een stap voor stap beschrijving hoe je dit zelf kunt instellen.

4) Koppelen aan Google Webmaster Tools

Door het koppelen van je Google Webmaster Tools account aan je Google Analytics krijg je toegang tot meer (belangrijke) informatie. Zo zal je onder andere toegang krijgen tot zoekopdrachten, landingspagina’s en geografische informatie. Het zijn een paar kleine handelingen welke voor veel waardevolle informatie kan zorgen.

Ga naar de pagina “Google Analytics koppelen aan Google Webmaster Tools” voor een stap voor stap beschrijving hoe je dit zelf kunt instellen.

5) Doelen instellen

Vooral voor de beginnende website eigenaar of ondernemer is het altijd lastig om doelen te stellen. Je weet nooit hoe het zal lopen of wat je kunt verwachten. Toch kan je dit ook omdraaien en bekijken wanneer bezoekers afhaken in het sales proces. Het is essentieel om constant je pagina’s te optimaliseren en hierdoor te proberen om een hogere conversie te halen.

Ga naar de pagina “Doelen stellen in Google Analytics” voor een stap voor stap beschrijving hoe je dit zelf kunt instellen.

Succes!