Je profielfoto is een belangrijk onderdeel van je Facebook pagina en je Twitter profiel. Dit is het meestal het eerste plaatje wat bezoekers zien (bijv op iemand tijdslijn). Een duidelijk en herkenbare profielfoto is dan ook wel een vereiste.

Een bedrijf waar meerdere mensen werkzaam zijn zal over het algemeen ervoor kiezen om hun logo als profielfoto in te stellen. Dit is het meest herkenbare voor een bedrijf/merk en dan ook een logische keuze.

Als jij het gezicht van het bedrijf bent (bijvoorbeeld eenmanszaak), dan kan je ervoor kiezen om je eigen gezicht als profielfoto in te stellen. Hierdoor zien mensen gelijk de persoon achter het bedrijf en zien ze waarmee ze te maken hebben.

Als je voor een profielfoto kiest waar je zelf op staat, dan is het goed om aan de volgende aspecten te denken voor de ‘perfecte’ profielfoto:

– Lach
Een lach op je profielfoto zorgt voor meer vertrouwen dan dat je sip of zakelijk kijkt. Een lach zorgt ervoor dat je meer toegankelijk bent voor mensen (drempel tot toenadering omlaag), het geeft mensen nu eenmaal een goed gevoel.

– Gezicht
Voor de herkenning en vertrouwen is het goed om je gezicht goed in beeld te hebben. Ga dus niet met heel je lichaam op de foto anders kunnen mensen afgeleid zijn door je houding of kleding.

– Formaat foto
De minimale grote om een Facebook profielfoto te uploaden is 180 x 180 px maar de profiel foto zal getoond worden in het formaat 160 x 160 px. Om automatische cropping (bijsnijden van foto) te voorkomen kan je het beste een Facebook profielfoto van 200 x 200 px maken met een border van 12 px. Dit is namelijk het gedeelte dat door Facebook er automatisch af gehaald zal worden.

Nu is er tegenwoordig ook online een handig systeem om je profielfoto te uploaden en te bewerken zodat het in de goede grootte is; http://www.autreplanete.com/ap-social-media-image-maker/. Wij raden je dan ook aan om deze tool te gebruiken om zo de controle te houden over de afmetingen van de profielfoto.

– Herkenning
Zorg ervoor dat bezoekers je herkennen als ze je foto voorbij zien komen. Voor het beste resultaat gebruik de foto die je gebruikt op je Facebook pagina en Twiter profiel ook op je website en andere social media platformen.

– Achtergrond
Wees je bewust van de achtergrond. In een te drukke achtergrond zal je gezicht in de massa verdwijnen. Zorg voor een rustige of juist versterkende achtergrond waar je gezicht goed naar voren in komt.

– Extra opvallen
Tegenwoordig zijn er veel websites waar je profielfoto mee kunt bewerken. Zo kan je bijvoorbeeld een cartoon van jezelf maken, laten knipogen of helemaal zwart/wit laten maken. Op cartoon.pho.to is het mogelijk om je profielfoto aan te passen.

Om extra op te vallen kan je ook een gifje maken voor je Twitter profiel foto; zie Twitter bewegende avatar gebruiken voor meer informatie.

Succes!