Als je aan het zoeken bent in Google, wat valt je dan als eerste op in de resultaten die getoond worden? Juist, de titels van de resultaten welke als links worden weergegeven. Een goede en pakkende titel is essentieel voor een website.

Waar verschijnt een titel allemaal? Hoe lang moet de titel zijn? Wat mag niet ontbreken in een titel? Hoe kan je checken of jouw website wel überhaupt een titel heeft?

Wat is een <title> en wat kan het betekenen voor mijn website?

Vergelijk een titel voor je website met een titel voor een boek. In hoeveel boeken ben jij geïnteresseerd als het geen pakkende titel heeft? Niet alleen je homepage moet een goede titel hebben maar ook alle pagina’s moeten een aparte pakkende titel hebben. Visueel kan je de titel van je website zien als je helemaal bovenin je pagina kijkt:

Titel in top bar
Wat nog misschien nog wel belangrijker is dat de <title> ook verschijnt in alle zoekmachines. Dat betekent dus dat het een pakkende titel moet zijn waarmee je bezoekers probeert mee binnen te halen. Daarnaast dient het ook nog een eens om proberen te scoren om bepaalde keywoorden. We nemen een van mijn eigen websites als voorbeeld, www.iphoneabonnement.net. Deze website ziet er als volgt uit in Google:

Titel in Google

Deze website is een affiliate website en vooral gericht om te scoren op de woorden “iphone abonnement” in Google. Deze website staat nu 2e op deze zoekwoorden. Aangezien dit een affiliate website is, is de website vooral gericht om bezoekers binnen te krijgen via  zoekwoorden. Als je een website hebt voor bijvoorbeeld het aanbieden van “coaching” zou ik je willen adviseren om ook je website naam in de titel te zetten. Bij dit soort websites is een goede naam en branding belangrijker dan woorden als “gratis” in te verwerken.

Een goede titel moet ervoor zorgen dat een lezer binnen enkele seconde begrijpt waar heel je website over gaat en er daadwerkelijk op gaat klikken!

Hoe kan ik checken of mijn website wel een <title> heeft?

Elke website heeft een <title>, de vraag is alleen of hier echt over is nagedacht of dat een zoekmachine lukraak wat woorden pakt van de website om hier een titel van te maken.

1. Ga naar de homepage van je website
2. Rechtermuisknop en “Paginabron bekijken” (kan per browser anders genoemd worden)
3. Zoek dan met CTRL+F (toetsenbord combinatie) naar title
4. Als je niks kunt vinden, betekent dat je website geen titel heeft en de zoekmachine zelf een titel heeft bij elkaar geraapt (zoek eens op google naar je eigen website, wat staat daar dan als titel?)
5. Voor website academie vind ik het volgende:

<title>Website Academie | Door Jeremy van der Heijden</title>

Ik heb hier gekozen voor een “normale” titel en vooral via mijn artikelen en pagina’s te scoren in Google.

Tips voor een goede <title>

– Zorg voor een goede balans tussen op welke woorden je gevonden wilt worden en dat het nog wel een pakkende zin is om bezoekers mee binnen te halen
– Zet de belangrijkste woorden (waarop je wilt scoren) vooraan
– De woorden gratis en goedkoop (en ga zo nog maar door) doen het altijd goed
– De titel moet maximaal uit 60 tekens bestaan (incl spaties), alles wat langer is dan 60 tekens is niet te zien in Google
– Een scheidingsteken kan uitkomst bieden bij het verduidelijken van je titel (denk hierbij aan een | of -)
– Bekijk de titels van je concurrenten (wellicht ook andere branches, hoe doen ze het daar?)
– Je website naam vermelden in de titel is een goede manier om wat meer naamsbekendheid te krijgen. Ik zou dit vooral adviseren aan alles behalve affiliate websites, aangezien affiliate websites heel graag willen scoren op bepaalde zoekwoorden.
– Geef elke pagina een aparte titel. Beschouw elke pagina als een homepage en hiermee te scoren in Google.

Voor elke website werkt het weer anders om een titel aan te passen. Mocht je er niet precies uitkomen hoe je een titel aanpast, geef dan even een reactie hieronder en probeer ik je te helpen. Heb jij nog andere tips die mensen kunnen helpen? Dan hoor ik dat uiteraard graag!

Succes!