Als je in een willekeurige zoekmachine op zoek bent bepaalde informatie dan krijg je 3 dingen te zien van een website; Titel, Omschrijving en URL. In een ander artikel zijn we al in gegaan op het belang van een goede titel van je website. In dit artikel wil ik nu de omschrijving van de website behandelen.

Belangrijke aspecten van de omschrijving zijn; hoe lang kan de omschrijving maximaal zijn? Wat mag er niet ontbreken in de omschrijving? Hoe kan je checken of jouw website wel überhaupt een omschrijving heeft?

Wat is een meta description en wat betekent het voor mijn website?

Mensen die al langer bezig zijn met SEO en online activiteiten zijn wel bekend met de meta description. De meta description is eigenlijk een korte omschrijving van de pagina. Deze omschrijving verschijnt in de zoekmachines bij de zoekresultaten van de pagina. Aangezien dit dus gebruikt wordt door de verschillende zoekmachines moet je hier slim mee omgaan; verwerk wat keywoorden in de omschrijving zodat je hier beter op gevonden zult worden. Hieronder kan je de description zien van mijn website:

Naast dat je er een paar keywoorden in moet verwerken, moet het natuurlijk ook wel een pakkende omschrijving zijn. Een opsomming van keywoorden zal de bezoeker niet uitnodigen om jouw website te bezoeken. Probeer hier dus een gezonde balans in te vinden.

Hoe kan checken op mijn website een meta description heeft?

Als je zelf geen meta description hebt ingevuld dan zullen de zoekmachines gewoon tekst van je website halen en deze tonen bij je website. Het is beter om zelf een meta description te maken zodat je hier de juiste invloed op kunt uitoefenen.

1. Ga naar de homepage van je website
2. Rechtermuisknop en “Paginabron bekijken” (kan per browser anders genoemd worden)
3. Zoek dan met CTRL+F (toetsenbord combinatie) naar description
4. Als je niks kunt vinden, betekent dat je website geen description heeft en de zoekmachine zelf een omschrijving heeft bij elkaar geraapt (zoek eens op google naar je eigen website, wat staat daar dan als titel?)
5. Voor website academie vind ik het volgende:
<meta name=”description” content=”Website beginnen of starten? Ontdek bij website academie alles over WordPress, affiliate marketing, internet marketing, SEO en website optimalisatie”/>

Tips voor een goede meta description

– Verwerk een paar keywoorden waarop je gevonden wilt worden in de omschrijving
– Zorg voor een goede balans tussen op welke woorden je gevonden wilt worden en dat het nog wel een pakkende omschrijving is om bezoekers mee binnen te halen
– Zet de belangrijkste woorden (waarop je wilt scoren) vooraan
– De woorden gratis en goedkoop (en ga zo nog maar door) doen het altijd goed
– De omschrijving moet maximaal uit 150 tekens bestaan (incl spaties), alles wat langer is dan 150 tekens is niet te zien in Google
– Bekijk de omschrijvingen van je concurrenten (wellicht ook andere branches, hoe doen ze het daar?)
– Geef elke pagina een aparte omschrijving. Beschouw elke pagina als een homepage en hiermee te scoren in Google.

Het hangt er een beetje vanaf wat voor website je gebruikt om goed uit te kunnen leggen hoe je de meta description wijzigt. Bij de een zal dat keihard in de code moeten en bij de ander is het gewoon een veld in het CMS systeem (WordPress bijvoorbeeld). Mocht je er niet helemaal uitkomen, laat het hieronder dan even weten en probeer ik je te helpen. Mocht je tevens nog andere nuttige toevoegingen hebben op een goede omschrijving, deel het dan ook met ons via onderstaand formulier.

Succes!